Урок-казка з української мови в
3 класі
«Подорож по підводному царстві Нептуна»
Тема: Закріплення знань про будову
слова
Мета: закріпити знання про будову
слова; розвивати вміння естетичного сприйняття дійсності, зіставлення,
порівняння; виховувати старанність і акуратність, любов до української мови.
Обладнання : малюнки, картки зі
словами, мушлі із завданнями, призи.

І. Організаційний момент.
ІІ. Підготовка до сприймання
матеріалу.
1.
Розповідь вчителя
Не за синіми морями,
Не за дальніми лісами,
А в підводній країні
Королівстві Нептуна
Жили-були поживали
Диво-рибки:
Корінь, префікс, суфікс
й закінчення на кінець.
Були всі вони сусіди.
Жили мирно, не тужили
І в Країні, звичайно,
Поважали їх й любили,
Один одному служили
І слова нові творили.
На дні моря, у найглибшому
місці стояв палац морського царя Нептуна.
Стіни були викладені коралами, вікна – із чистого кришталю, а дах – з
морських раковинок. Мав цар доньку – Русалоньку.

Одного разу рибки Префікс
–під, Корінь –вод, Суфікс –н та Закінчення –ий, вирішили побувати в королівстві
Русалоньки. Вони об’єднались і уторили слово … (підводний). Але по дорозі рибки
посварилися і переплуталися місцями. Утворилось слово «водпідний» . Але біля
воріт королівства охорона Русалоньки їх не впустила. Рибки вирішили попросити
допомоги в царя морського Нептуна. Він сказав їм: «Добре, допоможу вашій біді!
Тільки ви повинні разом із учнями 3 класу виконати всі завдання. Ось тоді і
стане все на місця».
2. Оголошення теми уроку.
- Ну що, діти, допоможемо нашим диво-рибкам. А також повторимо вивчений
матеріал про будову слова.
ІІІ. Основна частина.
1. Завдання з 1 скриньки-мушлі.
- Відгадайте загадку.
Нас слова міняють часто
І, як видно, це на щастя.
Бо якби ми не мінялись,
То слова б не поєднались (закінчення)
2. Гра «Спіймай закінчення» у слові, що повторюється.
Влітку вся наша сім’я їздила відпочивати на море. За морями, за горами
золота діжа горить. Вже сонечко в море
сіда, у тихому морі темніє. Гарна,
верика країна моя, є в ній озера, річки і моря.
3. Коментоване письмо
Діти поспішають (школа). У
(школа) учні привіталися з (учителька).
Бесіда
- Для чого служать закінчення? (для
зв’язку слів у реченні)
- Яка ще частина мови служить для зв’язку слів у реченні? (прийменник)
- Пригадаємо правило: яка частина слова називається закінченням? (змінна). Як знайти закінчення в слові (змінити слово).
4. Завдання з 2 скрині-мушлі.
Відгадування загадки.
Якщо в слові неодмінно
Є його частина змінна,
То є й та, що не зникає.
Як її ми називаєм? (основа слова)
5. Завдання з 3 скрині-мушлі. Загадково-природничий
диктант.
- Запишіть слова-відгадки та виділіть в них закінчення та основу.
1) Навкруги вода, а з питвом біда. (море)
2) Тече, тече – не витече; біжить, біжить – не вибіжить. (річка)
3) Є голова, та нема волосся, є очі, та немає брів, є крила, та не літає, в
холоді мерзне, спеки не боїться (рибка)
4) Швець – не швець, кравець – не кравець, тримає в роті щетинку, а в руках
ножиці. (рак)
5) У зеленому жакеті галасує, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак.
(жаба)
- Яка частина слова називається основою?
6. Завдання з 4 скрині-мушлі.
ФІЗХВИЛИНКА.
Хто там, хто вже так втомився
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
7. Завдання з 5 скрині-мушлі.
Відгадування загадки
Я у кожній деревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі на уроці мови
Ти побачиш мене в слові. (корінь)
8. Робота з підручником.
Виконання вправи 163 с. 72 (списування)
- Спишіть, виділіть основу, закінчення у словах.
- Яка частина в кожному слові однакова? (-вод-). Це … (корінь). Виділіть.
- Чи споріднені ці слова? Чому? (однаковий корінь)
9. Завдання з 6 скрині-мушлі. Відгадування
загадки.
Ми віддавна і віками
Чесно дружимо з майстрами,
Які вміють нас так вжити,
Щоб нові слова творити (суфікс, префікс)
Висновок: префікс стоїть перед коренем, служить для утворення нових слів.
- Повернемося до виконаної вправи. Назвіть слова, де є префікс.
Висновок: суфікс стоїть після кореня, служить для утворення нових слів.
- Назвіть з цієї ж вправи слова, де є суфікс.
10. Завдання з 7 скрині-мушлі.
Самостійна робота з картками.
- Розібрати слова за будовою за алгоритмом:
·
визнач закінчення
·
визнач основу
·
визнач корінь
·
якщо є визнач префікс і суфікс
11. Підсумок
- Отже, поміняйте рибки так місцями, щоб вийшло слово (підводний)
12. Висновок. Продовження казки
- Ось так ми допомогли рибкам помиритися і кожній зайняти своє місце. Після
цього рибки більше не сваряться, і перед ними відкрилися двері королівства
Русалоньки. Разом вони захотіли погратися.
13. Гра «Шаради»
- Корінь такий самий, як у слові «зимувати», суфікс і закінчення – як у
слові «зіронька» ( зимонька). Запишіть це слово.
- Корінь такий, як у слові «садити»; суфікс і закінчення , як у слові
«казка», префікс, як у слові «перехід» (пересадка)
- Корінь такий, як у слові «море», суфікс, як у слові «Сільський»,
закінчення, як у слові «високий» ( морський)
14. Робота з перфокартами. Робота
в парах
15. Гра «Листоноша» (знайди
схему)
- Русалонька з рибками вирішила
написати листа морському цареві Нептунові, показати, як вони засвоїли матеріал.
( на дошці макети поштових скриньок, у дітей на партах картки зі словами,
вони знаходять потрібну скриньку зі схемою і прикріплюють картку зі словом
до скриньки)
16. Гра «Одягни корінь»
ІV. Підсумок уроку.
- Молодці, діти! Ви гарно засвоїли матеріал і Русалонька залишилася вами
задоволена. Вона підготувала для вас нагороди.
V. Домашнє
завдання. Оцінювання
Немає коментарів:
Дописати коментар