четвер, 10 грудня 2015 р.

Українська мова 3 клас

Тема:               Закінчення слова. Зміна форми слова за допомогою
закінчення. Закінчення як засіб зв'язку слів у
реченні.
Мета:              Формувати в учнів уявлення про закінчення слова
як його змінну частину; вчити визначати в словах закінчення шляхом словозміни. Виховувати повагу до праці; бережне ставлення до хліба.
Обладнання:   казка про «Будову слова», ілюстрації про збір
урожаю на хлібному полі.


Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
Діти, стали рівненько. Сьогодні у нас гості. Повернулися до них і привіталися.
Пролунав дзвінок.
Починаєм урок.
Працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці. Девіз уроку:
Красиво пишемо, вірно читаємо
Чітко розповідаємо, мову свою розвиваємо.

II. Вивчення нового матеріалу,
1.  Оголошення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми з вами вирушаємо у подорож. А якою країною ми з вами будемо подорожувати, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов'їна,
Люби, шануй, оберігай.
Усе, що зветься (Україна).
Отже, ми з вами будемо мандрувати містами України. Але ці міста будуть незвичайні. Перше місто, до якого ми відправимося це - місто Каліграфія: Давайте повторимо лічилку. Зошит. Записали число і класна робота.
III.  Каліграфічна хвилинка.
Щоб рівно і гарно слова записати, Нам з'єднання букв слід усім пригадати Одна лиш для цього дається хвилинка, Щоб кожна навчитись зуміла дитинка.
Зараз ми з вами напишемо буквосполучення: хл, ил. У хлібі здоров'я і сила.
2.  Слово вчителя.
Наступна наша зупинка - це місто Казкове. Зараз я вам розповім казку, а ви уважно слухайте і скажете, як би ви її назвали.

         Не за синіми морями,
Не за дальніми лісами
А в Словарику-країні
Жили були проживали
Старий Корінь сивуватий, Префікс - брат його молодший, Суфікс - добрий молодець,
Й закінчення накінець
Були всі вони сусіди.
Жили мирно, не тужили
І в словарії звичайно,
Поважали їх й любили.
Якось влітку вирішили вони сходити разом на екскурсію, помилуватися красою природи. Пташки співали, сонечко посміхалося до них і зігрівало своїми промінчиками. Друзі трималися разом, щоб не заблукати. Та ось на галявині перед ними з'явилась жива картина: коники-стрибунці, джмелики, різнокольорові метелики. Не помітили вони, як розбіглися у різні боки.
Швидко промайнув час. Друзям вже час повертатися до своєї країни, але вони забули свої місця. Стали друзі і гірко заплакали. Та ось з'явилася Мудра Сова:
-        Я вам допоможу стати на свої місця, - каже вона.
-        Ти, Корінь, ставай всередину, бо це серце слова. Друзі твої стануть так: Префікс - ліворуч, Суфікс - праворуч, а Закінчення - після Суфікса, в самий кінець.
Зраділи частини слова і щасливі повернулися додому.
-        То як назвемо цю казку?
-        Які частини слова згадано у цій казці?
-        А хто пам'ятає, де стоїть закінчення?
-        Як ми позначаємо закінчення?
А зараз ми помандруємо до іншого міста, до міста Речення. На дошці записано слова Осінь, хліб, відшуміла, стиглий
-        Прочитайте слова.
-        Чи виражають ці слова закінчену думку?
-        Чи можемо ми допомогти словом стати реченням?
-        Як скласти речення із цих слів?
(Відшуміла осінь стиглими хлібами).
-        Чому це речення?
-        Які зміни відбувалися зі словом в результаті складання речення? (Вони змінили закінчення).
Аналогічно виконайте вправу 153.
У цих двох реченнях знайдіть основу речення і підкресліть
(Перевірка)
-   А тепер ми примандрували до міста Змінного.
3. Вибіркове списування
- Знайдіть вправу 152
Що потрібно зробити у цій вправі?
Подивіться на зразку
З яким словом зв'язного слова праця у першому реченні. Прикрашає (що?) праця, не живе (без чого?) без праці, бережіть (що?) працю; створюються (чим?) працею; бачить (у чому?) у праці.
-   Що спільні у словах праця, праці, працю, працею, праці?
-    Чим вони відрізняються?
Що змінилося у цих словах?
4. Робота над правилом.
Отже давайте прочитаємо, правило? (Читають діти самі, а потім ще і вчитель)
-         Що таке закінчення? (Змінна частина слова).
-         Як знайти закінчення?
-         А тепер ми завітали до іншого міста, до міста Здоров'я. ІV.Фізкультхвилинка.
Рух - це є здоров'я всіх нас Давайте ж встанем цілим класом Фізкультхвилинки прийшов час
Школярі всі дружно встали, Фізкультхвилинку розпочали. Руки гарно розім'яли Як Клички по боксували. Як Шевченко у футболі Забиваємо ми голи. Всі, як Бубка, пострибали і за парти посідали.
-   Чому це місто так називається?
-   Що потрібно робити, щоб бути здоровими?
V. Робота з підручником.
- Наступне наше місто - місто Прийменник.
Знайдіть вправу 154
Прочитайте і скажіть, що потрібно зробити у цій вправі.
Пригадайте, як у 2 класі ми назвали маленькі слова (ліліпути, а
великі слова - гіганти). Зараз нам потрібно вставити прийменники
змінити слово те що в дужках так, щоб речення мало зміст.
Діти поспішають до школи. У школі учні привіталися з учителькою. Школярі сідають за парти. Учень відповідає біля дошки. Вчителька похвалила учня за гарну відповідь. Підкресліть прийменники у цих реченнях.
Прочитайте правило. Для чого служить закінчення?
-   Наступне місто до якого ми прибули - це місто Чародійне.
Виконати вправу 155.
Зла Баба Яга відрізала у словах закінчення. Зараз нам їх треба записати і визначити.
Виконати вправу 155 (коментовано)
-   Які пісні вам доводилося чути від своєї мами. Хто хоче
проспівати пісню?
Молодці.
ї справді, ми повинні не забувати тих пісень, які вчили нас наші бабусі та матусі. Бо пісня - це душа народу. І вона живе до тих пір, доки живе народ. А український народ дуже співочий. І повинні донести ці пісні своїм нащадкам.
А наступне наше місто - місто Загадкове.
Послухайте загадки і розгадайте їх.
Народився із землі,
Зарум'янивсь на вогні
І з'явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
Як навколо об'їси,
Серединки не проси
Ми такі гостинці
Дірка в серединці. (Бублики)
-   Які слова близькі за значенням, можна підібрати до слова
«хліб», (хліб, булка, калач, паляниця).
Вправа 156.
Знайдіть вправу 156. Прочитайте, що потрібно зробити. Яна прочитає текст. Яке слово повторювалося у цьому тексті. Давайте, до слова хліб у кожному реченні поставимо запитання і визначимо закінчення.
А тепер спишіть тільки спонукальне речення.
А які ще речення за метою висловлювання ви знаєте? Як перебудувати останнє речення за зразком першого?
Хліб - добробут, здоров'я і сила.
VI.  Словникова робота.
-   Як ви розумієте слово добробут?
Добробут - достаток, забезпеченість.
І останнє наше місто - це місто цікавість.
- Чи знаєте ви, що на Україні називають хліб, у Вірменії - гац, у
Грузії - мадаурі, в Англії - бред.
А для того, щоб спекти хлібину, потрібно приблизно 10000 зернин. В Україні випікають понад 800 видів хліба. Тому, діти, бережіть кожну крихту, адже скільки людей вложили свою працю в одну хлібину.
- А які вірші ви знаєте про хліб?
VIIПідсумок уроку.
-   Що ж таке закінчення? Для чого воно служить у реченні?
VIIIД/з.
Скласти невеличку розповідь 

Немає коментарів:

Дописати коментар